fbpx
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa
Kuva värikkäistä porkkanoista

Lihaton lokakuu

Hei, nyt on Lihaton lokakuu! Kuulostaako kokonainen kuukausi ilman lihaa haastavalta, mahdottomalta vai mahdolliselta? Mitä ylipäätänsä Lihaton lokakuu tarkoittaa ja miksi sitä tulisi viettää?

Tänä vuonna Lihatonta lokakuuta vietetään jo 7. kerran. Lihaton lokakuu -kampanja sai alkunsa Ylen Docventures-ohjelmasta vuonna 2013, kun ohjelmassa vieraillut Leo Stranius haastoi toimittaja Riku Rantalan olemaan kuukauden ilman lihaa. Tästä sai alkunsa vuosittainen Lihaton lokakuu -kampanjakuukausi, joka kannustaa olemaan syömättä lihaa kuukauden ajan tai ainakin vähentämään lihan kulutustaan. Kampanjalla halutaan tuoda esiin myös lihan syömisen eettiset, ekologiset ja terveydelliset vaikutukset.

Herkullinen kasvisannos

Jokainen osallistuu tyylillään

Lihatonta lokakuuta voi viettää oman lähtötasonsa mukaan eikä ketään ole tarkoitus syyllistää tai patistaa ainakaan tässä blogissa. Täysverinen ja parkkiintunut makkaran popsija voi korvata osan aterioistaan kasvisruoalla, kun taas kasvissyöjä voi ryhtyä kuukauden ajaksi vegaaniksi – ja mitä vain siltä väliltä! Jos lihan pois jättäminen aterioilta tuntuu hankalalta, voi lihan kerta-annosta pienentää ja lisätä kasvisten määrää. Lihan pois jättäminen tai vähentäminen on joka tapauksessa kotiin päin ja auttaa pääsemään kohti tavoiteltavaa puolen kilon päivittäistä kasvispottia.

Kuinka paljon lihaa syöt?

THL:n suositusten mukaan punaista lihaa tulee syödä alle 500g viikossa ja suosia prosessoimatonta lihaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät lihaa tuplamäärän suosituksiin nähden. Yksi ruoka-annos sisältää keskimäärin 100-150 g lihaa eli lihaa sisältäviä annoksia voi viikossa olla 3-5 riippuen toki lihan määrästä per ateria. Jos syöt kaksi lämmintä ateriaa päivässä eli 14 ateriaa viikossa, tarkoittaa tämä, että ihan jokaisena viikkona noin 10 aterian tulee muun kuin punaisen lihan ympärille. Todellisuudessa homma ei ehkä ihan näin suoraviivaisesti mene, mutta laskelma antaa ajattelemisen aihetta omaan lihankulutukseen.

Kasvishamupurilainen

Mitä lihan tilalle?

Monella lihansyöjällä tulee kasvissyönnistä ensimmäisenä mieleen kysymys: mitä lihan tilalle? Markkinoilla on tänä päivänä runsaasti erilaisia lihankorvikkeita, joiden avulla voi alentaa kynnystään kokeilla kasvisruokia, jos kasvisruokailu tuntuu haastavalta. Esimerkiksi kiireisen kotikokin ”jauhelihakastike” syntyy korvaamalla jauheliha kaurajauhiksella ja mehevät burgerit syntyvät lihattomista ”lihapihveistä”. Monista kaupoista löytyy erillinen vegehylly tai -pakasteallas, jolla vierailu voi saada aikaan monipuolisia makuelämyksiä. Aina ensimmäinen kokeilu ei välttämättä tarjoa unohtumatonta ateriaa ainakaan hyvässä mielessä, mutta kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja, jotta löytää sen omaan ja oman perheen suuhun sopivan vaihtoehdon.

Kalaa pöytään!

Lihankorvikkeiden tai pelkkien kasvisten lisäksi aterian voi koostaa myös kalan ympärille. Suomalaisten ruokasuositusten mukaan kalaa tulisi syödä 2-3 kertaa viikossa, mutta todellisuudessa kalaa syödään tätä harvemmin. Kalakeitto oli kovassa suosiossa, kun kysyimme taannoin seuraajiltamme somessa, mikä on heidän lempparikeittonsa. Uunilohi on toinen suomalaisten kestosuosikki. Paras valinta kalankin osalta on suosia tuoretta kotimaista kalaa sekä valita aina mahdollisuuksien mukaan kestävästi pyydettyä kalaa. Vinkkejä kalalajien valintaan omassa ruokapöydässä löydät WWF:n kalaoppaasta.

Paistettua lohta ja vihanneksia

Netti pullollaan ideoita

Lihaton lokakuu näkyy laajasti muun muassa useissa ruokablogeissa ja erilaisissa reseptipankeissa, joista löytää toinen toistaan mielenkiintoisempia reseptejä. Nyt on oiva tilaisuus lisätä kasviksia ruokavalioonsa ja koittaa uusia juttuja aterioilla! Reseptejä valitessa kannattaa huomioida, että kasvisruoka ei automaattisesti tarkoita terveellistä ruokaa. Runsaasti kovaa rasvaa sisältävä ruoka on haitallista terveydelle myös kasvisversiona.

Tahto testasi

Kokeilimme matalan kynnyksen kasvisruoan valmistusta ja otimme testiin Komeron limellä maustetun intialaisen linssicurryn. Komero-paketit sisältävät kaikki tarvittavat raaka-aineet, joten valmitus on helppoa eikä sormi mene suuhun kokemattomallakaan kasviskokilla. Lisämme joukkoon vielä paketin HÄRKIS® Indian Currya, jotta linssicurrysta tuli hieman ruokaisampaa. Tahto-tiimi antaa tälle kasvisaterialle pisteitä 5/5. Tahto ei tee yhteistyötä Komeron tai Verso foodin kanssa. Suosittelemme tuotteita ainoastaan, koska olemme todenneet ne hyväksi omassa käytössämme.

Tärkein viesti Lihattomassa lokakuussa on mielestämme miettiä omia valintojaan ja tehdä parhaansa. Jokainen lihaton ateria, päivä tai viikko tekee hyvää sinulle ja ympäristölle! Tahto haastaa kaikki osallistumaan Lihattomaan lokakuuhun omalla tavallaan sekä pitämään kasvisruokapäiviä muulloinkin. Pohdi lihan kulutustasi ja valitse laadukasta lihaa, kun sitä syöt!

Haluatko ottaa askeleen kohti parempaa terveyttä? Tutustu Tahtoon!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *