fbpx
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa

Liikunnan aloittamisen vaikeus

Tahdossa vietetään huhtikuun ajan liikunnan teemakuukautta. Ensimmäisenä pureudumme liikunnan aloittamiseen ja siihen liittyviin haasteisiin. Liikunta on yksi Tahdon kuudesta hyvinvoinnin osa-alueesta. Teemakuukauden aikana käsittelemme somessa erilaisia liikuntaan liittyviä teemoja ja tulevina kuukausina pureudumme myös muihin Tahdon osa-alueisiin.

Kuukauden aluksi kysyimme Instagramissa teiltä mieltymyksistänne liikunnan suhteen. Kiitos kaikille vastanneille! Vastausten perusteella näyttää siltä, että seuraajamme nauttivat ulkona kävelystä kaverin kanssa. Nyt onkin mitä mainion sää ulkoilla ihanassa kevätauringossa ja seurata ensimmäisiä kevään merkkejä. Eteläisessä Suomessa lumet ovat sulaneet ja hiekkoja raivaillaan pois. Pian ensimmäiset leskenlehdet kaivautuvat esiin kaikkialla ja kesän odotus alkaa virallisesti.

Liikunta osaksi jokaista päivää

Kesän odotukseen liittyy olennaisena osana iltapäivälehtien Kesäksi kuntoon -artikkelit mitä ihmeellisempien rasvanpolttovinkkien kera. Lehdissä luvataan, että kun teet niin ja näin, niin saat takuuvarmasti sikspäkin ennen kesää. Todennäköisesti haet siksarin ennemmin kaupan oluthyllyltä pettyneenä omiin tuloksiisi, kun esittelet ihmedieettisi tuloksia ensimmäisten joukossa hiekkarannalla. Valitettava fakta on, että oikotietä onneen ei ole, vaan tulokset syntyvät pikkuhiljaa monen tekijän yhteistyönä. Yksi osatekijä pääsemisessä parempaan oloon on liikkuminen.

Tärkeässä osassa hyvinvointiamme on se, mitä teemme päivittäin eli arkiliikunta. Valitsetko hissin tai liukuportaat portaiden kävelyn sijaan ja ajatko autolla ovelta ovelle, niin lähelle ettei askeltakaan tarvitse ottaa? Voisiko mahdollisuuksia askelten keräämiseen löytyä pienistä joka päiväisistä valinnoista? Siivoaminen, puutarhan hoito, leikkiminen lasten kanssa tai mikä muu tahansa sinulle sopiva askare seisten tai liikkuen on aina kotiinpäin.

Liikkumaan!

Jos et ole synnynnäinen liikkuja, voi liikunnan aloittaminen tauon jälkeen, tai jopa ihan ensimmäistä kertaa elämässä, olla haasteellista treenaamisen pysyvyydestä puhumattakaan. Moni aloittaa lenkkeilyn tai ostaa salikortin intoa puhkuen, mutta ensimmäisen kerran jälkeen lihakset ovat niin kipeät, ettei sohvalta meinaa ylös päästä. Kukapa haluaisi yrittää uudestaan?

Liikunnan aloittamisessa maltti on valttia. Into on tietenkin mahtava asia, mutta väärin kanavoidulla innokkuudella voi olla ikävät seuraukset. Pidä sekä harjoituksen rasittavuus että kertojen määrä sellaisena, että saat liikunnasta lisävirtaa liiallisen väsymyksen ja kipujen sijaan. Salilla laitteiden käyttöön kannattaa pyytää henkilökunnan apua, että ei loukkaa itseään. Pieni kipu lihaksissa suorituksen jälkeisinä päivinä on ok ja kuulukin asiaan. On tärkeää oppia tuntemaan omat rajansa.

Onko ongelmasi motivaation puute eikä liika innokkuus?

Töistä kotiin saapuessasi kuulet sohva huutavan nimeäsi niin kovaa, että et vain voi vastustaa sitä. Tiedät lysähtäväsi paikoillesi loppupäiväksi, kun kerran istut alas. Meillä on sinulle kullanarvoinen vinkki: älä istu. Tee ensin jotain liikunnallista ja istu vasta sitten. Ota mukaan motivoiva soittolista tai suosikki podcastisi ja käy vaikka kävelemässä hetki. Jos rojahdus töiden jälkeen on väistämätöntä, niin koita aamuliikuntaa. Siitä voit saada hyvää energiaa koko päiväksi.

Liikunnan monet muodot

Jostain syystä monelle on pesiytynyt ajatus, että liikuntaa on ainoastaan juoksulenkki jalat rakoilla, hikitreeni kuntosalilla tai vähintään huhkiminen YouTube-videon tahtiin kotona. Kaikki edellä mainitut tavat liikkua ovat kyllä hyviä, mutta niin on moni muukin. Oletko miettinyt kuinka paljon luontokuvaaja saa liikuntaa samoillessaan ympäri metsiä?

Jos et oli juurikaan liikkunut aiemmin, niin sopiva liikunta-annos voi olla esimerkiksi vartin kävelylenkki kodin läheisyydessä tai pulikointi lähijärvessä. 15 minuutin liikuntahetki joka päivä tekee jo lähes kaksi tuntia viikossa ja noin 7,5 tuntia kuukaudessa. Kun lisäät mukaan aamuveryttelyn tai venyttelyhetken iltauutisten parissa, nousee luvut jo paljon suuremmaksi. Kunto kohoaa alussa nopeasti ja voit lisätä liikunnan tempoa ja ajallista kestoa.

Liikuntalajien kirjo on valtava ja oman lajin löytäminen voi olla vaikeaa. Lajien sisälläkin on eri koulukuntia ja suuntauksia. Apua kannattaa pyytää ystäviltä tässäkin asiassa. Kysele mitä ystäväsi harrastaa, mitä lajeja he ovat kokeilleet tai haluaisivat kokeilla. Voihan olla, että teiltä löytyisi yhteinen kiinnostuksen kohde! Jos et ihastu ensimmäiseen kokeilemaasi lajiin, niin kokeile toista. Ympäri Suomea järjestetään erilaisia messuja ja muita tapahtumia, joissa voi tutustua eri lajeihin. Tärkeintä on, että löydät juuri sinulle parhaan ja innostavimman tavan liikkua.

Liikuntamotivaation ylläpito

Hyväkin alku voi lopahtaa ensi-innostuksen vaihtuessa tuttuun puurtamiseen. Motivaation ylläpidossa voi auttaa liikuntapäiväkirja, josta näet tekemäsi suoritukset ja ennen kaikkea edistymisesi. Aseta itsellesi realistisia tavoitteita liikunnan suhteen. Kun huomaat liikunnasta saamasi hyödyt, on liikkumisen jatkaminenkin motivoivampaa.

Haluatko ottaa askeleen kohti parempaa terveyttä? Tutustu Tahtoon!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *