fbpx
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa
Tahto – Yksilöllinen hyvinvointityökalusi verkossa

Hyvän unen olosuhteet

Kevät tuo mukanaan paljon ihania asioita. Linnut laulavat ja kukat kukkivat – ennen kaikkea on valoisaa. Ehkä liiankin valoisaa, etkä saa nukuttua? Kevät- ja kesäyöt voivat lisätä unettomuutta lisääntyneen valon vuoksi. Listasimme ylös kuinka saada makuuhuoneeseen optimaaliset olosuhteet parhaan mahdollisen unen saavuttamiseksi.

Poista turha elektroniikka

Pyhitä makuuhuoneesi nukkumiseen äläkä tee sängystäsi työpistettä tai sijoita televisiota makuuhuoneeseen. Poista muukin sinne kuulumaton elektroniikka makuuhuoneesta herätyskelloa ja ilmankostutinta tai tuuletinta lukuun ottamatta.

Tuuleta makuuhuone ennen nukkumaan menoa jos mahdollista, jotta saat hyvän ja raikkaan alun matkalla untenmaille. Ikkunan auki pitäminen yöllä voi myös edesauttaa hyvää unta. Tällöin ikkunoissa kannaa olla itikkaverkko, jotta pienet inisijät eivät pääse häiritsemään untasi.

Kunnollinen sänky

Sänky on avainasemassa hyvän ja levollisen unen saavuttamiseksi. Hyvä sänky on tukeva ja myötäilee vartalon muotoa. Sama patja ei sovi kaikille, vaan parisängyssäkin on syytä huomioida molempien nukkujien tarpeet ja valita patja nukkujan mukaan. Sängystä voi tehdä yhtenäisen hankkimalla parisängyn petauspatjan.

Patjoihin kertyy likaa ja pölyä, minkä lisäksi ne menettävät kimmoisuutensa ajan saatossa. Patjaa voi kääntää kuoppien ennaltaehkäisemiseksi ja sänky kannattaa imuroida, jotta pöly ei pääse pesimään patjaan. Patjat eivät huoltotoimenpiteistä huolimatta ole ikuisia, vaan ne on vaihdettava uusiin 10 vuoden välein.

Hyvä tyyny ja peitto

Hyvä tyyny tukee selkää ja niskaa. Tyynyyn kertyy hikeä ja rasvaa, joten tyynyn pesua ei kannata laiminlyödä. Tyynyn pesuväliksi suositellaan 1-2 kertaa vuodessa. Jos koko tyynyn pesu ei materiaalin vuoksi onnistu, pitää sen irrotettava päällinen pestä pesuohjeita noudattaen. Tyyny pitäisi uusia joka toinen vuosi.

Peiton paksuus riippuu makuuhuoneen lämpötilasta. Viileämmässä makuuhuoneessa tarvitaan paksumpaa peittoa. Jos makuuhuoneen lämpötila vaihtelee vuodenajan mukaan, on syytä harkita useamman peiton hankkimista ja niiden vuorottelemista. Peittoa pitää tuulettaa mahdollisimman usein ja pestä 1-2 kertaa vuodessa sekä vaihtaa uuteen 5-10 vuoden välein.

Laadukkaat ja puhtaat petivaatteet

Hyvät petivaatteet eivät hiosta ja tuntuvat miellyttäviltä ihoa vasten. Lakanat tulisi vaihtaa kerran viikossa tai vähintään kahden viikon välein. Mitä enemmän hikoilet, sitä useammin lakanat tulee vaihtaa. Riittävän tiheä vaihtoväli on tärkeää etenkin allergisille ja astmaatikoille. Siitepölyn ja muun lian kulkeutumista lakanoihin voi välttää käymällä suihkussa iltaisin.

Oikea lämpötila

Kesällä voi makuuhuoneen lämpötila nousta helposti tukalan korkeaksi. Sopiva lämpötila makuuhuoneessa on alle 20 astetta. Suomessa yleistyneet ilmalämpöpumput helpottavat tilannetta kuumina kesäöinä. Makuuhuoneen kuumuutta voi helpottaa myös tuulettimella tai pitämällä ikkunaa auki. Muista kuitenkin huolehtia siitä, että makuuhuoneessa ei vedä.

Makuuhuone pimeäksi

Hanki kunnollinen pimennysverho, joka pimentää oikeasti eikä päästä valoa reunoilta. Sälekaihtimet eivät pimennä riittävästi. Huolehdi myös, että makuuhuoneessa ei ole mitään valoa tuottavia laitteita ja poista kaikki ylimääräinen elektroniikka. Jos esimerkiksi ilmankostuttimessasi on häiritsevä valo, niin peitä se.

Toinen vaihtoehto on kokeilla lentokoneista tuttua unimaskia. Unimaskeja voi ostaa niin apteekista kuin päivittäistavarakaupoista. Unimaskin on oltava napakka eikä lähinnä koristeeksi tarkoitetut unimaskit välttämättä ole parhaita mahdollisia unen parantajia.

Häiritsevät äänet pois

Makuuhuonetta voi olla hankalaa saada täysin hiljaiseksi, koska usein ylimääräiset äänet tulevat ulkoa. Jos äänet häiritsevät nukahtamistasi tai heräät herkästi yöllisiin ääniin, niin kokeile korvatulppia. Silikoniset korvatulpat sopivat erityisen hyvin nukkuessa käytettäviksi. Korvatulppia on monenlaisia ja kannattaa kokeilla minkälaiset korvatulpat sopivat itselle parhaiten.

Riittävä ilmankosteus

Riittävä ilmankosteus tuottaa haasteita Suomessa lähinnä talvisin, kun pattereita pidetään päällä. Kesäisin ilmankostuttimen käytölle ei yleensä ole tarvetta, mutta talvella huoneilma on usein liian kuivaa.

Haluatko ottaa askeleen kohti parempaa terveyttä? Tutustu Tahtoon!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 ajatuksia aiheesta “Hyvän unen olosuhteet”